BORINS FISKEBLOGG

Om min Fiskeblogg

Här kan du som är intresserad av Sportfiske följa mig och mina fiskevänner på olika fiske-äventyr! Allt från mindre åar, älvar, tjärnar, sjöar och till havsfiskevatten.
När jag fiskar kan det bli olika metoder som Spinn-, Jerk-, Vertikal-, Trolling-, Mete-, Pimpel-, Havs- eller Flugfiske som jag håller lite högre än övriga!
På min hemsida Borins-Sportfiske hittar du mer information om mitt fiske och mina olika fiskevatten som jag har provat på. Under Fiskebilder I & Fiskebilder II hittar du bilder från mina fiskeäventyr.
Här är en länk till min "gamla Fiskeblogg" >>

Flytringsfiske i Lobergstjärn!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-08-28 21:05:29
2016-08-27

Äntligen blev det flugfiske igen efter Gimån-resan och färden gick till Lobergstjärn vid Kilsbergens Sportfiske.
Väl där mötte jag Peter vid parkeringen och Tomas var redan ute på tjärnen. Lite senare kom Mikael Alvarsson och en kompis till honom så vi blev fem man som provar lyckan idag.

Vattnet var inte ljummet men tillräckligt varmt för att Rödingen bör vara djupgående och vi får se hur villig den är att bli serverad en fluga med krok i. Vinden var byig med upp emot 13-14 sek/m så att man tog med ett litet ankare skulle man nog få användning för.

Provade lite tag i mitten av tjärnen utan resultat men hörde att Tomas krokat någon fisk på den djupare delen så jag paddlade också dit. Men det var lite trög början med någon enstaka dragning i flugan.
Senare såg jag en fisk som vakade några gånger närmare land vid näckrosbladen, kanske står det några öringar där. Sagt och gjort paddlade jag dit och bytte flyga till en flicksländenymf. Jag la ut flugan strax utanför bladen och vid tredje kastet drog det till och en härlig fajt efter några rusningar kunde jag håva en fin öring.
Jag tog en kopp kaffe och smörgås för att njuta av dagen innan jag fortsatte att utforska detta näckrosblad område. Efter några kast till hade jag kommit lite längre in bland bladen och återigen kom ett kraftigt hugg och upp i luften for en grann öring.
Nu hade Micke och hans kompis kommit också och Micke fick ganska snabbt ett hugg han med och även där blev det en fin öring. Sedan drog Tomas en röding till på djupet och denna var större.

Mitt på dagen paddlade jag till parkeringen och gick till bilen och la in öringarna i kylboxen så dom inte blir dåliga i värmen. Sedan på vägen ut på mot djupet igen såg jag Peter drillade en fisk och även han fick en fin öring. Extra roligt eftersom det var hans första tur med flytringsfiske.
Tomas ville inte vara sämre så han drog en öring med lite senare. Summering av dagen kan man säja att rödingen var lite trög idag men öringen var lite mer på hugget.
Men vi fick en härlig dag med spännande fiske med fiskevänner!