BORINS FISKEBLOGG

Om min Fiskeblogg

Här kan du som är intresserad av Sportfiske följa mig och mina fiskevänner på olika fiske-äventyr! Allt från mindre åar, älvar, tjärnar, sjöar och till havsfiskevatten.
När jag fiskar kan det bli olika metoder som Spinn-, Jerk-, Vertikal-, Trolling-, Mete-, Pimpel-, Havs- eller Flugfiske som jag håller lite högre än övriga!
På min hemsida Borins-Sportfiske hittar du mer information om mitt fiske och mina olika fiskevatten som jag har provat på. Under Fiskebilder I & Fiskebilder II hittar du bilder från mina fiskeäventyr.
Här är en länk till min "gamla Fiskeblogg" >>

Flugfiske i Gimån!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-07-17 22:29:23
Gimån 2016-07-09 -- 2016-07-14

Äntligen kom dessa dagar som vi hade bokat för en tid sedan till dom kända fiskevattnen vid Gimån. Vilka vi är, Mikael & Linus Alvarsson, Tomas Elvstrand, Anton Zakrisson och jag (Göran Borin). Vi checkade in hos Albackens Jakt & Fiske camp och dom stugorna är perfekta för vårt ändamål med torkskåp och bastu.
Efter middag så åkte vi till en sjö som innehåller öring och en del inplanterad regnbåge för att prova lyckan med båt. Det var lite trögt med två små öringar som Anton & Micke fick men vi tappade några större.
Dag två, som inte var något förbokad fiskeplats men vi bestämde oss för att prova Kraftverksströmmen. En liten ström med några få höljor och med låg vattennivå blev lite svårfiskat. Vi fick några mindre öringar och harrar med den största på 35cm.
Dag tre & fyra, äntligen kom vi till Idsjöströmmen och Lars-Åke Olsson som arrenderar det fiskevattnet. Före fisket besökte vi hemma hos Lars-Åke och fick en väldigt intressant pratstund med honom.
Väldigt trevlig ström att fiska vid men som vi såg vid förra strömmen är vattennivån lite under normalt här också. Hjorthårspuppan fungerade bra men inga större ville hugga på den så jag bytte till en liknande men en större modell. Och vid skymningen gav den resultat, först en större har upp mot 50cm. Några kast senare högg det till rejält igen och en rusning på 40-50 meter fick jag stopp på den. Nu kändes det som en öring och efter en 15 minuters drillning fick jag den till håven. Och som jag trodde var det en välmatad öring på närmare 50cm.
Dag 4, kom jag inte upp till samma storlek på fiskarna som första dagen men ett antal 40+ blev det ändå.
Senare under natten fick Anton en fin harr på runt 50cm på samma ställe som jag hade lyckan kvällen innan.
Som sportfiskare måste man äta ibland och marinerade grillad stekfläsk smakade väldigt gott med potatissallad.
Micke ville inte vara sämst och drog upp en stor Id...
Dag fem, hade vi bokat in Stavre strömmarna och hoppas få grov öring. Jag fick en fin harr på 45cm nästan direkt och återutsatte den direkt och tänkte det här blir nog en spännande fiskedag. Men jag skulle ha fel (utom för Micke) och återigen är det låga vattenståndet och eftermiddags åskvädret som gjorde det trögfiskat. En tvåkilosgädda var väl inte det jag hade räknat med att få denna kväll.

På småtimmarna lossnade det för Micke och han fick två öringar runt kilot.
Det blev en fin slutpunkt för vår flugfiskeäventyr sommaren 2016!
Med goa flugfiskevänner har denna vecka blivit väl värd att minnas.