BORINS FISKEBLOGG

Om min Fiskeblogg

Här kan du som är intresserad av Sportfiske följa mig och mina fiskevänner på olika fiske-äventyr! Allt från mindre åar, älvar, tjärnar, sjöar och till havsfiskevatten.
När jag fiskar kan det bli olika metoder som Spinn-, Jerk-, Vertikal-, Trolling-, Mete-, Pimpel-, Havs- eller Flugfiske som jag håller lite högre än övriga!
På min hemsida Borins-Sportfiske hittar du mer information om mitt fiske och mina olika fiskevatten som jag har provat på. Under Fiskebilder I & Fiskebilder II hittar du bilder från mina fiskeäventyr.
Här är en länk till min "gamla Fiskeblogg" >>

Flytringsfiske i Lobergstjärn!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-08-28 21:05:29
2016-08-27

Äntligen blev det flugfiske igen efter Gimån-resan och färden gick till Lobergstjärn vid Kilsbergens Sportfiske.
Väl där mötte jag Peter vid parkeringen och Tomas var redan ute på tjärnen. Lite senare kom Mikael Alvarsson och en kompis till honom så vi blev fem man som provar lyckan idag.

Vattnet var inte ljummet men tillräckligt varmt för att Rödingen bör vara djupgående och vi får se hur villig den är att bli serverad en fluga med krok i. Vinden var byig med upp emot 13-14 sek/m så att man tog med ett litet ankare skulle man nog få användning för.

Provade lite tag i mitten av tjärnen utan resultat men hörde att Tomas krokat någon fisk på den djupare delen så jag paddlade också dit. Men det var lite trög början med någon enstaka dragning i flugan.
Senare såg jag en fisk som vakade några gånger närmare land vid näckrosbladen, kanske står det några öringar där. Sagt och gjort paddlade jag dit och bytte flyga till en flicksländenymf. Jag la ut flugan strax utanför bladen och vid tredje kastet drog det till och en härlig fajt efter några rusningar kunde jag håva en fin öring.
Jag tog en kopp kaffe och smörgås för att njuta av dagen innan jag fortsatte att utforska detta näckrosblad område. Efter några kast till hade jag kommit lite längre in bland bladen och återigen kom ett kraftigt hugg och upp i luften for en grann öring.
Nu hade Micke och hans kompis kommit också och Micke fick ganska snabbt ett hugg han med och även där blev det en fin öring. Sedan drog Tomas en röding till på djupet och denna var större.

Mitt på dagen paddlade jag till parkeringen och gick till bilen och la in öringarna i kylboxen så dom inte blir dåliga i värmen. Sedan på vägen ut på mot djupet igen såg jag Peter drillade en fisk och även han fick en fin öring. Extra roligt eftersom det var hans första tur med flytringsfiske.
Tomas ville inte vara sämre så han drog en öring med lite senare. Summering av dagen kan man säja att rödingen var lite trög idag men öringen var lite mer på hugget.
Men vi fick en härlig dag med spännande fiske med fiskevänner!

• Kommentarer(0)//borins-fiskeblogg.borin.eu/#post51

Flugfiske i Gimån!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-07-17 22:29:23
Gimån 2016-07-09 -- 2016-07-14

Äntligen kom dessa dagar som vi hade bokat för en tid sedan till dom kända fiskevattnen vid Gimån. Vilka vi är, Mikael & Linus Alvarsson, Tomas Elvstrand, Anton Zakrisson och jag (Göran Borin). Vi checkade in hos Albackens Jakt & Fiske camp och dom stugorna är perfekta för vårt ändamål med torkskåp och bastu.
Efter middag så åkte vi till en sjö som innehåller öring och en del inplanterad regnbåge för att prova lyckan med båt. Det var lite trögt med två små öringar som Anton & Micke fick men vi tappade några större.
Dag två, som inte var något förbokad fiskeplats men vi bestämde oss för att prova Kraftverksströmmen. En liten ström med några få höljor och med låg vattennivå blev lite svårfiskat. Vi fick några mindre öringar och harrar med den största på 35cm.
Dag tre & fyra, äntligen kom vi till Idsjöströmmen och Lars-Åke Olsson som arrenderar det fiskevattnet. Före fisket besökte vi hemma hos Lars-Åke och fick en väldigt intressant pratstund med honom.
Väldigt trevlig ström att fiska vid men som vi såg vid förra strömmen är vattennivån lite under normalt här också. Hjorthårspuppan fungerade bra men inga större ville hugga på den så jag bytte till en liknande men en större modell. Och vid skymningen gav den resultat, först en större har upp mot 50cm. Några kast senare högg det till rejält igen och en rusning på 40-50 meter fick jag stopp på den. Nu kändes det som en öring och efter en 15 minuters drillning fick jag den till håven. Och som jag trodde var det en välmatad öring på närmare 50cm.
Dag 4, kom jag inte upp till samma storlek på fiskarna som första dagen men ett antal 40+ blev det ändå.
Senare under natten fick Anton en fin harr på runt 50cm på samma ställe som jag hade lyckan kvällen innan.
Som sportfiskare måste man äta ibland och marinerade grillad stekfläsk smakade väldigt gott med potatissallad.
Micke ville inte vara sämst och drog upp en stor Id...
Dag fem, hade vi bokat in Stavre strömmarna och hoppas få grov öring. Jag fick en fin harr på 45cm nästan direkt och återutsatte den direkt och tänkte det här blir nog en spännande fiskedag. Men jag skulle ha fel (utom för Micke) och återigen är det låga vattenståndet och eftermiddags åskvädret som gjorde det trögfiskat. En tvåkilosgädda var väl inte det jag hade räknat med att få denna kväll.

På småtimmarna lossnade det för Micke och han fick två öringar runt kilot.
Det blev en fin slutpunkt för vår flugfiskeäventyr sommaren 2016!
Med goa flugfiskevänner har denna vecka blivit väl värd att minnas.

• Kommentarer(0)//borins-fiskeblogg.borin.eu/#post50

Flugfiske i Grycksbo!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-05-29 11:23:26
2016-05-21 / Grycksbo

Vi provade en hyrsjö i Dalarna och närmare bestämt Grycksbo och tjärnen heter Svarttjärn. Och det är Grycksbo Fiskeklubb som förvaltar fiskevattnen här och dom har en hem sida som du hittar här: Grycksbo Fiskeklubb >>
Flera av os åkte upp redan torsdag/fredag för vi hade hyrt tjärnen i två dagar och bästa fisket var första dagen med några stycken runt 2-3 kilo. Nästan alla fick fisk första dagen men vädret var växlande med ganska mycket regn på kvällen.
Själv åkte jag upp på fredagskvällen och fiskade bara på lördagen och fisket var trögare då men jag lyckades få en i alla fall på runt kilot. Sedan tappade jag ett antal och det visade sig att kroken på flugan hade rätat ut sig så det var orsaken att dom lossade lätt...
Summering:
Liten trevlig hyrsjö med bra vindskydd för övernattning och grillning. Vägsidan var bra utrymme för oss flugfiskare men andra sidan hade skog ända ner till tjärnen.
Dom i släppta regnbågarna var i förhållandevis små, 5-7 hekto men några var t.o.m. mindre. Vilket gjorde oss lite besvikna för vi hade beställt och blivit lovade kilos fiskar. Men klubbens svar att dom ville ge oss fler fiskar till samma totalvikt vilket inte var det vi var ute efter.

Jag fick också beskåda en trollslända som kryp ur sitt gamla skall och kom ut som en färdigutvecklad trollslända. Det hela tog några timmar!
Annars en trevlig fiskedag med fiske-vänner och tack till Micke Alvarsson som ordnade allt!

• Kommentarer(0)//borins-fiskeblogg.borin.eu/#post49

Flugfiske i Lobergstjärn efter grov Röding!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-05-05 22:11:06
En strålande sol och inte alltför mycket vindar åkte vi upp till Kilsbergens Sportfiske område och Lobergstjärn som ligger i Karlsdal.
Väl framme var det näst intill spegelblankt på tjärnen och temperaturen hade nu nått upp till 8 grader.Fram med utrustningen, flytringar, flugspö + flugor, vadarbyxor och kaffe sedan var det bara att ge sig ut på tjärnen för att se vad dagen kunde ge oss för spännande fiske.
På vägen ut från viken fiskade vi av var sin sida och tur nog så var min sida bättre i början. Fick en fin öring på dryga kilot som kämpade starkt.
Några av oss paddlade iväg mot tjärnens djupare del och där var mindre Röding på lekhumör. Dom högg villigt under en tid men ville inte följa med upp utan klev av strax före.
Micke placerade sig utanför bäverhyddan som han haft fint fiske tidigare. Efter han fått en mindre gädda som fick simma vidare. Strax efter följde en rejäl fin Röding flugan ända fram till flytringen men högg inte riktigt bra och Micke vaknade till riktigt bra nu. Efter några till försök med efterföljande stora Rödingar var det en som högg riktigt bra och efter en lite längre kamp fick han upp en fin firre på dryga 3 kilo.

Nu åkte Micke och jag till land för att fika och en kortare vila passade Anton på att kroka en riktigt fin Röding också! Likadant här så högg den alldeles intill flytringen och den här var lite större än Micke och vägde 3,36kg.
Sedan kom också Jimmy och Figge igång och fick några Rödingar och Öringar.

Men sedan när vi paddlade mot viken där vi hade bilarna för lite korvgrillning blev det fart på fisket riktigt bra igen. Först tappade Figge en riktigt fin firre och sedan råkade jag också ut för samma sak. Men lite senare får jag på ett rejält hugg och åter är det mer tungt än sprattel i andra änden av linan. Efter en lite längre drillning får jag upp en fin Röding på 1,97kg och nytt pers på Röding med flugspö.
Strax efter får Anton en till fin Röding också på knappa två kilo.
Sedan är det min tur att få ett hugg och denna gång är det en väldigt blank och fin Öring, ser ut som en nystigen havsöring...
Ett gäng nöjda flugfiskare, från vänster, jag, Micke, Anton, Figge och bakom kameran är Jimmy. Alla har fått fisk och storleken är genomgående riktigt stor vilket att denna dag blivit riktigt trevligt sportfiskeäventyr!
Här är Jimmys tre fina fiskar med den största av Rödingarna som vägde 1,75kg.
Mina tre fiskar för dagen, Röding 1,97kg, Öring 1,24kg, Öring 0,87kg.
Tack för en riktigt spännande sportfiskedag med dom bästa fiske vännerna!

För att se alla bilder från vårt fiskeäventyr klicka här >>

Borins Sportfiske
Göran Borin

• Kommentarer(0)//borins-fiskeblogg.borin.eu/#post48

Flugfiske efter Havsöring i Bråviken!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-03-27 21:49:20
Flugfiske begäret efter årets vinter var påtaglig och när Micke & Anton hörde av sig om att prova flytringsfiske vid Bråviken i Norrköping gick det inte att säja nej.
Väl framme gick vi ned vid badplatsen och med pålandsvinden kände förutsättningarna på vår sida. När vi kom ut en bit så kände vi att vågorna var rejäla men det skall nog bra ändå.
När vi hade fiskat av strandremsan inåt mot Norrköping en bit och med endast en känning av fisk som Micke hade. Bestämde vi oss att ta en välbehövd kaffepaus på land eftersom det guppade för mycket ute på havet.
Med en värmande kopp kaffe och några smörgåsar gav vi oss ut igen. Nu hade kuling vinden ökat i styrka och en stark och jämn vind gjorde det svårare att bemästra flytringarna. Vi fiskade av strandremsan ut mot havet men efter en stund gav vi upp när vinden och vågorna gjorde det svårt att fortsätta flugfisket!
Vi fick i alla fall rejält med luft denna dag men ingen fisk. Men som alltid har vi haft en trevlig fiskedag med vänner!

Se fler bilder och filmer från vårt fiskeäventyr!
Länk>>

• Kommentarer(0)//borins-fiskeblogg.borin.eu/#post47

Rödingspimpel i Lobergstjärn

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2016-02-14 23:24:54

Årets första fiskedag kom med en fin vintermorgon, -10 och sol borgar för en härlig dag på Lobergstjärn.

Micke & Jimmy anlände precis efter mig till parkeringen längst bort och vi kände oss förhoppningsfull med dagen. Men istjockleken närmast land var inte den bästa. Så vi fick smyga oss ut första metern på en kälke som fanns där.

Väl ute på Lobergstjärn gick vi raskt ut till den djupare delen som var bra sist Micke & Jimmy var här.

Jag satte upp ett ekolodet bredvid pimpelhålet för att se hur fisken beter sig, om den är fram och luktar på betet och vänder eller huggvillig direkt!

Mycket riktigt finns det fisk i tjärnen och mycket fisk dessutom. Men dom flesta är bara fram och tittar på mitt bete!!! En del kommer uppifrån och dyker ner och en del kommer nedifrån och stiger upp till mitt bete men är inte riktigt intresserade.

Men efter en stund är det en som följer efter när jag vevar upp betet och när jag stannar hugger den men efter en liten stund gör den en tvär rusning och kliver av. Men ganska snart kommer det en till och den sitter ordentligt och några minuter till får jag nummer två. Båda kämpar bra och väger runt 7-8 hg och är fina matfiskar.

Sedan blir det lugnt och vi flyttar oss närmare land på andra sidan och Micke får en där. Medans Jimmy flyttar utåt och han hamnar då rätt för dagen och får tre ganska snabbt. Och en som som drar iväg åt sidan och drar av linan!!!

Micke får en till senare på eftermiddagen men för min del var det endast förmiddagen som det blev några fångster.

En härlig dag på tjärnen har vi fått med nästan ingen vind och en sol som värmde och spännande fiske fast det var lite tjuriga idag!

Tack Micke och Jimmy!

• Kommentarer(0)//borins-fiskeblogg.borin.eu/#post46

Pimpelfiske i Ysen, Enånger

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2015-12-30 22:13:38

När vi varje jul/nyårsperiod åker hem till familjegården i Svedja, Enånger brukar jag försöka komma iväg på ett fiskeäventyr. Årets tripp blev till Ysen som ligger vid Larsbo som innehåller inplanterad fisk som Regnbåge och någon Öring men du kan också få abborre och mört här.

Thomas följde också med och vi åkte vid gryningen för att komma på plats när det blir ljust.

Väl ute på isen provade vi tjockleken några gånger när vi gick tvärs över den och den är bra, ligger mellan 10-15 cm tjock!

Thomas provade på kikpimpel sättet och såg ganska bra i vattnet men det var bara abborrar som kom fram och tog hans maggots mäskade krok.

När vi kom fram på andra sidan gjorde vi hål ganska nära land på en grundare del och efter bara några minuter får jag en mindre regnbåge runt 30-35 cm lång. Jag krokade loss den snabbt och den fick simma iväg igen för att växa på sig.

Men sedan blev ädelfiskarna frånvarande under hela dagen men abborren ville ha våra maggots både vid grundare delar och djupare del av sjön.

Men en underbar dag fick vi på denna spegelblanka is och ett fiskeäventyr rikare!

• Kommentarer(0)//borins-fiskeblogg.borin.eu/#post45

Flugfiske i Svarttjärn, Enånger!

SportfiskeSkapad av Göran Borin 2015-10-31 22:30:14
Alla Helgons helgen brukar vi vara uppe i Enånger och så även detta år.
Vi gjorde en utflykt till Väster-Åcka och Svarttjärn som är enbart en flugfisketjärn. Liselotte gick iväg och letade svamp och min svägerska Kristina gick till vindskyddet vid tjärnen för att göra en teckning av landskapet här.
Svarttjärn är en mindre tjärn och ganska grund och som har varit svårfiskad för mig. Provat några gånger men inte ens ett litet napp har det blivit, men ett antal tappade flugor för det ligger en del träd som är lätt att fastna med flugan i.
Vinden var inte så hård men byig vilket är tråkig för oss flugfiskare. Jag började nedanför vindskyddet men utan framgång. Fortsatte sedan i motsols varv runt hela tjärnen utan resultat. Det enda som hände var att jag plurrade i bäcken som rinner ifrån tjärnen med det vänstra benet, till en bit ovanför knät.

Nu smakade det gott med kaffe, smörgås och brunkaka i denna idylliska natur.
Men efter fikapausen ville jag prova lite till vänster om vindskyddet för den platsen låg lite skyddat från kastvindarna.
Och efter några kast medans jag mendade in linan till ungefär hälften högg det till och en vild Regnbåge hade fastnat på min fluga. Den gjorde några rejäla hopp men efter en kort drillning låg den i håven.
En verkligen stilig Regnbåge med fina fenor och normalstor kropp för sin storlek gav mig den första fisk i denna tjärn. Det syns att denna fisk hade varit i ett tag och vant sig till naturlig föda såsom insekter, vilket ställer oss flugfiskare på större utmaning.

Senare på väg hem stannade vi till vid en myr och plockade tranbär för att göra gelé på.
En verklig skön dag har vi fått i Hälsinge skogen denna dag!